Survey music and media

Publications

Journal Articles:

Weinzierl, S., Lepa, S., Schultz, F., Detzner, E., von Coler, H., & Behler, G. (2018). Sound power and timbre as cues for the dynamic strength of orchestral instruments. Journal of the Acoustical Society of America, in press. Cite
Weinzierl, S., Lepa, S., & Grigoriev, D. (2018). A measuring instrument for the auditory perception of rooms: The Room Acoustical Quality Inventory (RAQI). Journal of the Acoustical Society of America, 144(3), 1245–1257. Cite
Lepa, S., & Seifert, M. (2016). Embodied Listening Modes as Part of Habitual Music Media Orientations: Relating Young Adults’ Audio Technology Use with Their Music Socialization and Taste Preferences. Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, 9(2). http://ojs.meccsa.org.uk/index.php/netknow/article/view/430 Cite
Lepa, S., Hoklas, A.-K., Egermann, H., & Weinzierl, S. (2015). Sound, materiality and embodiment challenges for the concept of ‘musical expertise’ in the age of digital mediatization. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 21(3), 294–300. https://doi.org/10.1177/1354856515579837 Cite
Hoklas, A.-K. (2015). Vinyl. The analogue record in the digital age. Information, Communication & Society, 0(0), 1–3. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1093013 Cite
Lepa, S., & Hoklas, A.-K. (2015). How Do People Really Listen to Music Today?  Conventionalities and Major Turnovers in German Audio Repertoires. Information, Communication & Society, 18(10), 1253–1268. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1037327 Cite
Lepa, S., & Seifert, M. (2015). Musikalische Vorlieben oder Alltagsästhetische Schemata? Zur relativen Bedeutung von Demographie-, Sozialisations- und Persönlichkeitsvariablen für die Optimierung digitaler Musikempfehlungssysteme. Jahrbuch Der Deutschen Gesellschaft Für Musikpsychologie, 25, 116–141. Cite
Hoklas, A.-K., & Lepa, S. (2015). Mediales Musikhören im Alltag am Beispiel des Plattenspielers: Auditive Kultur aus der Perspektive der praxeologischen Wisssenssoziologie. Navigationen - Zeitschrift Für Medien- Und Kulturwissenschaften, 15(2), 127–143. Cite
Lepa, S. (2014). Alles nur noch „digital“? Die Audiorepertoires des alltäglichen Musikhörens in Deutschland. Publizistik, 59(4), 435–454. https://doi.org/10.1007/s11616-014-0215-3 Cite
Lepa, S., Hoklas, A.-K., & Weinzierl, S. (2014). Discovering and interpreting audio media generation units: A typological-praxeological approach to the mediatization of everyday music listening. Participations - Journal of Audience & Reception Studies, 11(2), 207–238. http://www.participations.org/Volume 11/Issue 2/12.pdf Cite
Guljamow, M., Lepa, S., & Weinzierl, S. (2013). Survey Musik und Medien 2012: Die Nutzung neuer digitaler Technologien und Angebote des alltäglichen Musikhörens durch Jugendliche. Merz - Medien + Erziehung, Heft 2013/6-Aufwachsen in komplexen Medienwelten, 84–96. http://www.merz-zeitschrift.de/?RECORD_ID=6731 Cite Download
Lepa, S., Hoklas, A.-K., Guljamow, M., & Weinzierl, S. (2013). Wie hören die Deutschen heute Musik?  Trends und Basisdaten zur musikbezogenen Audiomediennutzung 2012 in Deutschland. Media Perspektiven, 11, 545–553. http://www.media-perspektiven.de/fileadmin/user_upload/media-perspektiven/pdf/2013/11-2013_Lepa_Hoklas_Guljamow_Weinzierl_01.pdf Cite

Edited Book Articles:

Hoklas, A.-K., & Lepa, S. (2017). Welchen Beitrag ‚leistet‘ die Materialität der Medien zum soziokulturellen Wandel? In F. Krotz, C. Despotović, & M.-M. Kruse (Eds.), Mediatisierung als Metaprozess (pp. 281–302). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-16084-5_13 Cite Download
Lepa, S., Krotz, F., & Hoklas, A.-K. (2014). Vom ‚Medium‘ zum ‚Mediendispositiv‘: Metatheoretische Überlegungen zur Integration von  Situations- und Diskursperspektive bei der empirischen Analyse mediatisierter sozialer Welten. In F. Krotz, C. Despotovic, & M. Kruse (Eds.), Die Mediatisierung sozialer Welten: Synergien empirischer Forschung (pp. 115–141). VS - Verlag für Sozialwissenschaften. http://doi.org/10.1007/978-3-658-04077-2_6 Cite Download
Lepa, S. (2013). Emotionale Musikrezeption in unterschiedlichen Alltagskontexten: Eine wahrnehmungsökologische Perspektive auf die Rolle der beteiligten Medientechnologien. In J. Schröter & A. Vollmar (Eds.), Auditive Medienkulturen. Techniken des Hörens und Praktiken der Klanggestaltung (pp. 373–391). Transcript. http://www.amazon.de/dp/383761686X Cite Download
Lepa, S. (2012). Was kann das Affordanzkonzept für eine Methodologie der Populärkulturforschung “leisten”? In M. S. Kleiner & M. Rappe (Eds.), Methoden der Populärkulturforschung: Interdisziplinäre Perspektiven auf Film, Fernsehen, Musik, Internet und Computerspiele (pp. 273–298). Lit-Verlag. http://www.amazon.de/dp/3643111592 Cite Download

Presentations:

Lepa, S., & Hoklas, A.-K. (2016). Discontinuities in Long Term Media Habits. The Role of Changing Life-Circumstances for Transformations of Everyday Music Listening Practices. “Mediated (Dis)Continuities: Contesting Pasts, Presents and Futures”. 6th European Communication Conference (ECREA 2016), Prague (Czech Republic). Cite Download
Lepa, S. (2015). The mediatization of everyday music listening in Germany: a mixed-method approach on generation-specific audio technology adoption. Comparative Media Systems: Media Cultures as Cultures of Mediatization Postgraduate course & research conference, Dubrovnik, Croatia. Cite Download
Lepa, S. (2015). Bieten High‐End‐Audiogeräte grundsätzlich intensiveren Musikgenuss? Lange Nacht der Wissenschaften 2015, Berlin. Cite Download
Hoklas, A.-K. (2015). Medialer Musikkonsum älterer Menschen. Audiorepertoires als Spuren generationsspezifischer Medienerfahrungen. Tagung »Seniorenkonsum« der AG Konsumsoziologie der DGS, Berlin. Cite Download
Hoklas, A.-K. (2015). Von magischen Augen und unliebsamen Stöpseln im Ohr. Zur wissenssoziologischen Rekonstruktion altersspezifischer Orientierungen und Praktiken am Beispiel der Nutzung von Audiotechnologien zum Musikhören. Tagung Alter(n) in Beziehungen. Ordnungen, Praktiken, Materialitäten, Hamburg. Cite Download
Lepa, S. (2015). Jenseits der Varianzaufklärung: Grundlagen der Qualitative Comparative Analysis (QCA) und ihre Eignung zur Identifikation relevanter Fallstrukturen für qualitative FollowUp-Studien. „Nach der Datenerhebung – good and best practices“. 17. Jahrestagung der Fachgruppe »Methoden« in der DGPuK, Hohenheim. Cite Download
Seifert, M., & Lepa, S. (2015). Medienmusikalische Sozialisation und genretypische Körperpraktiken: Ergänzende empirische Befunde zu Mechanismen der Audiorepertoiregenese im Jugendalter. “Verantwortung – Gerechtigkeit – Öffentlichkeit” - Jahrestagung 2015 der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Darmstadt. Cite Download
Lepa, S., & Hoklas, A.-K. (2015). Socio-Material Practice Theories as a Third Way in Mediatization Research: Explaining the lifecycle of collectively shared long-term media habits with audio media. “Mediatisation of Culture and Everyday Life: Comparisons, Histories and Critiques”,  International workshop of the ECREA TWG Mediatization, Stockholm. Cite Download
Lepa, S., & Hoklas, A.-K. (2015). Media Repertoire Analysis 2.0: From interpreting parametrically clustered media usage data to identifying and understanding ideal-types of theme-related habitual cross-media practice. Users Across Media Conference, Kopenhagen. Cite Download
Hoklas, A.-K. (2014). Generational differences regarding the role of materiality for everyday music listening practices in Germany. Musical Materialities in the Digital Age, Sussex, UK. Cite Download
Hoklas, A.-K. (2014). Challenges in Reconstructing Everyday Music Listening Practices. Doctoral Workshop “Fieldwork in Contemporary Audience Studies” of the COST Action IS0906 Transforming Audiences, Transforming Societies / Young Scholars Network of ECREA, Ljubljana, Slovenia. Cite Download
Lepa, S., & Weinzierl, S. (2014). The Impact of Audio Reproduction Technologies on the Perceived Affective Qualities of Music. 7th General Qualinet Meeting. European Network on Quality of Experience in Multimedia Systems and Services, Berlin. Cite Download
Lepa, S., Hoklas, A.-K., & Weinzierl, S. (2014). Reconstructing the mediatization of everyday music listening in Germany: Discovery and interpretation of audio media generation units. ‟Media Generations” - Workshop of the University of Luxembourg and the DFG-Priority Research Program 1505 “Mediatized Worlds,” Bremen. Cite Download
Lepa, S., & Hoklas, A.-K. (2014). Survey Musik und Medien 2012: Die Nutzung neuer digitaler Technologien und Angebote des alltäglichen Musikhörens in Deutschland. Open Journal Club, Berlin. Cite Download
Lepa, S., & Hoklas, A.-K. (2014). Das Dispositivkonzept als analytischer Zugang zur Interaktion von Diskursen, Medien und Praxis: Produktive Komplementaritäten im medienwissenschaftlichen und soziologischen Begriffsverständnis und der Versuch einer Neuinterpretation. SPP-Workshop “Diskurs-Medien-Praxis am Institut für Soziologie, Frankfurt am Main. Cite Download
Lepa, S., Weinzierl, S., Maempel, H.-J., & Ungeheuer, E. (2014). Mediatisierte Stimmung: Experimentelle Belege für die Bedeutsamkeit der verwendeten Wiedergabetechnologie für den empfundenen emotionalen Ausdruck medial rezipierter Musik. DAGA 2014 - Jahrestreffen der Deutschen Gesellschaft für Akustik, Oldenburg. Cite Download
Lepa, S., & Hoklas, A.-K. (2014). The Mediatization of Everyday Music Listening: Exploring the Historical Genesis of Current German Audio Media Repertoires. Communication for Empowerment: Biannual European Communication Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA), Lisbon, Portugal. Cite Download
Lepa, S., & Hoklas, A.-K. (2014). Survey Musik und Medien. Die empirische Rekonstruktion der medienmusikalischen Orientierungen verschiedener „Audiogenerationen“ als Grundlagenbeitrag zur Erforschung auditiver Alltagskultur. 1. Tagung der GfM-AG Auditive Kultur und Sound Studies: „Von akustischen Medien zur auditiven Kultur? Zum Verhältnis von Medienwissenschaft und Sound Studies“, Bonn. Cite Download
Lepa, S., & Hoklas, A.-K. (2014). The mediatization of everyday music listening in Germany: Discovery and interpretation of audio media generation units in the age of digitalization. International Conference “(New) Audience Practices,” Lissabon. Cite Download
Lepa, S. (2014). Kulturelle Ökonomie und Urheberrecht im Zeitalter der digitalen Mediamorphose der Musik. Medienrecht - Jahrestagung 2014 der Gesellschaft für Medienwissenschaft (GfM), Marburg. Cite Download
Lepa, S. (2014). Alles nur noch ‚digital‘? Die Audiorepertoires des alltäglichen Musikhörens in Deutschland in 2012. 59. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK 2014), Passau. Cite Download
Kern, H., & Lepa, S. (2014). Die “Techno-Schwelle”: Zur Bedeutsamkeit von Lautsprecherwiedergabe und Knochenleitung für die vestibulare Wirkung lauter Bassklänge im EDM-Clubkontext. DAGA 2014, Oldenburg. Cite Download
Guljamow, M., & Lepa, S. (2014). Mediensozialisation als Aufwachsen in materiellen Medienumgebungen: Zur digitalen Mediatisierung des alltäglichen Musikhörens Jugendlicher. „Mediatisierung und Mediensozialisation: Komplementäre oder konkurrierende Perspektiven“, Siegen. Cite Download
Lepa, S., Weinzierl, S., Maempel, H.-J., & Ungeheuer, E. (2014). Emotional Impact of Different Forms of Spatialization in Everyday Mediatized Music Listening: Placebo or Technology Effects? Convention Paper #9024. Cite Download
Lepa, S., & Hoklas, A.-K. (2014). Audiomediennutzung. Theorien, Forschungsstand und empirische Befunde zur Situation in Deutschland. Gastvortrag zur Vorlesung “Einführung in die Kommunikations- und Medienforschung” (Prof. M. Suckfüll, UDK Berlin), Berlin. Cite Download
Lepa, S., Hoklas, A.-K., & Weinzierl, S. (2013). Survey Musik und Medien 2012: Empirische Basisdaten zur alltäglichen Musikrezeption in Deutschland. Forschungskolloquium Fachgebiet Audiokommunikation, Technische Universität Berlin, Berlin. Cite Download
Lepa, S., & Weinzierl, S. (2013). Latent Class Analysis und Latent Transition Analysis als Werkzeuge zur Mixed-Method-Untersuchung von Mediatisierungsprozessen. SPP-Arbeitskonferenz Mediatisierungsprozesse in der Empirie: Methodendesigns zur Analyse von ‚Wandel‘, Münster. Cite Download
Lepa, S. (2013). The Media Dispositif as a middle-range concept for integrating empirical research on mediatized worlds. Comparative Media Systems: Audience Transformations. Postgraduate Course & Research Conference, Dubrovnik, Croatia. Cite Download
Lepa, S. (2013). Survey Musik und Medien. Zur empirischen Rekonstruktion der Mediatisierung alltäglicher Musikrezeption in Deutschland. Forschungskolloquium des Zentrums für Medien-, Kommunikations- und Informationsforschung (ZeMKi), Bremen. https://prezi.com/embed/in9zflkzp8xl/ Cite Download
Lepa, S., Maempel, H.-J., Ungeheuer, E., & Weinzierl, S. (2013). Technology matters: An experimental exploration on how the spatial cues afforded by different audio playback devices shape the perceived emotional expression of mediatized music. 3rd International Conference on Music & Emotion (ICME 3), Jyväskylä, Finnland. Cite Download
Lepa, S., & Geimer, A. (2013). Socio-material negotiations of authenticity in a digitally mediatized world. On the problems of aura and passion in postmodern popular music cultures. Media & Passion. International Conference, Lund, Sweden. Cite Download
Lepa, S., Bleisteiner, M., Fuss, A., & Steger, D. (2013). Buildup, Breakdown and Drop. An initial experimental approach for explaining the emotional impact of DJ performances in Electronic Dance Music (EDM). 3rd International Conference on Music & Emotion (ICME 3), Jyväskylä, Finnland. Cite Download
Hoklas, A.-K., & Lepa, S. (2013). Zur empirischen Rekonstruktion alltäglicher musikalischer Mediendispositive. Jahrestagung der Sektion »Methoden der qualitativen Sozialforschung« der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (DGS): Hier und jetzt und anderswo. Situativität in medial vermittelten Kontexten, Gießen. Cite Download
Lepa, S. (2013). A critical realist approach to mediatization research. “Mediatization & New Media”. International Research Workshop by ECREA TWG Mediatization, Copenhagen, Denmark. Cite Download
Lepa, S., Ungeheuer, E., Maempel, H.-J., & Weinzierl, S. (2013). When the medium is the message: An experimental exploration of ‘medium effects’ on the emotional expressivity of music dating from different forms of spatialization. 8th Conference of the Media Psychology Division of Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Würzburg. Cite Download
Lepa, S., Weinzierl, S., & Hoklas, A.-K. (2012). Survey Musik und Medien. Drei Herausforderungen als Diskussionseinstieg. “Mediatisierung als Grenzverschiebung”. Arbeitstreffen des Handlungsfelds A: “Handlungs- und Interaktionsformen des DFG-SPP “Mediatisierte Welten,” Berlin. Cite Download
Lepa, S. (2011). A Mixed Methods Approach to Questions Concerning the Mediatization of Musical Experience. Mediatized Worlds: Culture and Society in a Media Age, Bremen. Cite Download
Lepa, S., Maempel, H.-J., Ungeheuer, E., & Weinzierl, S. (2011). Medium, Räumlichkeit und Selbst beim solipsistischen Musikhören zu Hause. Roman‐Jakobson‐Kolleg, Berlin. Cite Download
Lepa, S., & Weinzierl, S. (2011). Musik über Kopfhörer hören –  Dysfunktionale Spatialisierung oder besondere affektive Alltagsressource? Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft (GfM) 2011 -  Thema „Dysfunktionalitäten“, Potsdam. Cite Download
Lepa, S., & Geimer, A. (2011). The analysis of media dispositifs by means of narrative interviews - praxeological considerations. COST Action IS0906 Conference: New challenges and methodological innovations in European media audience research, Zagreb (Croatia). Cite Download

This research project is funded by the German Research Foundation (DFG)
and operates within the Audio Communication Group of the Technische Universität Berlin.